Meer nieuws over de auto in het Kunduz-akkoord

Wij werken in opdracht van zakelijke cliënten maar ook als mediator tussen twee belanghebbenden.

Hoewel er nog veel kan veranderen, houden wij u via deze website graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op autobelastinggebied. In dit geval over de uitwerking van de plannen uit het Kunduz-akkoord. Het laatste nieuws is  dat de verklaring geen privégebruik auto (waarbij u verklaart dat u zich houdt aan de 500 kilometergrens) niet in één keer verdwijnt, maar dat deze in vier jaar wordt afgebouwd. Woont u op enige afstand van uw werk, dan loopt u echter een veel groter risico om de 500 kilometergrens te overschrijden. Dit omdat het woonwerkverkeer blijkbaar ook voor de inkomstenbelasting en loonheffing zal worden aangemerkt als privé (net als nu al in de omzetbelasting). Daarnaast worden de eisen die aan een bestelauto worden gesteld aangescherpt. Wij nemen aan dat het daarbij gaat om de bestelauto’s die (nagenoeg) uitsluitend geschikt zijn voor goederenvervoer.

Kortom, de auto van de zaak houdt de gemoederen ook nu weer flink bezig. Maar let op: dit zijn ‘slechts’ plannen, hoe de definitieve uitvoering er uit komt te zien, is nog niet duidelijk.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Auteur: mr. H.A. Elbert

3 reacties op “Meer nieuws over de auto in het Kunduz-akkoord

  1. Albert schreef:

    Hallo,

    Ik heb een lease auto van de zaak, omdat ik een vertegenwoordiger ben. Ik heb een gezin met 3 kinderen en dit past niet in mijn lease auto. Vandaar dat ik een groot genoege prive auto heb gekocht en de lease auto uit de bijtelling heb gehaald.

    Wat houden deze maatregelen nu in voor mij? Mijn woon-werk verkeer … ik heb de regio noord Nederland (Nederland door de helft) en mijn kantoor is in Belgie, waar ik 1x in de maand heen moet.

    Voor mij zou dit inhouden dat ik 340 Eur per maand netto meer mag betalen voor een auto die ik niet kan gebruiken prive en in het slechtste geval mag ik mijn grote prive auto gaan inruilen voor een kleinere.

    Hebben ze deze plannen wel doordacht voor dergelijk gebruik van de lease wagen?

    Ik ben benieuwd, maar vrolijk wordt ik er niet van!

    Albert

  2. Elbert/jan schreef:

    Het bedrijf waarvoor ik werk staat in Duitsland en heeft geen vestiging in de Benelux hetgeen mijn werkgebied is.
    Ik rijd dus altijd van mijn homeoffice naar de eerste klant en van de laatste klant weer naar mijn homeoffice. De auto gebruik ik niet privé. Ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor mijn, wie het weet mag het me zeggen!

  3. Heleen schreef:

    Geachte heer De Vos,

    Mijn excuus dat ik nu pas op uw vraag reageer. Ik zal deze hieronder beantwoorden.

    Zoals het er nu naar uit ziet, wordt alleen de rit van uw huis naar uw officiële werkplek in Duitsland als privé rit aangemerkt. In dat geval hebt u dus geen probleem. Uiteraard kan het wetsvoorstel nog aangepast worden, dus helemaal zeker is dit niet. Zodra er meer bekend is over dit onderwerp, meld ik dat op mijn website.

    Voor uw bijtelling maakt het overigens niets uit of u in een Duitse of Nederlandse auto rijdt. De bijtelling wordt altijd berekend over de Nederlandse cataloguswaarde inclusief BTW en BPM.

    Met vriendelijke groet,

    Heleen Elbert
    Lid van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *