Mooie auto, nieuw?


Als trotse eigenaar zegt u waarschijnlijk graag volmondig ‘ja’ in antwoord op deze vraag. Zou u dit antwoord ook nog zo graag geven als ik u vertel dat het u een paar duizend euro kan kosten?

Wat kost dat dan?

Tja, dat hangt natuurlijk van de auto af: hoe milieu-onvriendelijker, hoe meer zullen we maar zeggen. De crux zit ‘m in de BPM, de registratiebelasting die u betaalt wanneer u een auto op Nederlands kenteken zet. In de praktijk merkt u hier overigens meestal weinig van omdat de importeur dit meestal doet. De BPM die u moet betalen is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto én de staat van de auto. Wanneer een auto nieuw is, kijkt men alleen naar de CO2-uitstoot en rekent men de BPM uit. Op zich is dat redelijk simpel. Maar, is een auto gebruikt, dan kan men uitgaan van een lager BPM-bedrag. Op de BPM schrijft men namelijk af, net als op de auto zelf. Het zal u niet verbazen dat veel eigenaren stellen dat de auto gebruikt is, en dat veel belastinginspecteurs daarbij hun twijfels hebben.

Onderscheid nieuw/gebruikt

Het probleem in de praktijk is, dat niet altijd even helder is wanneer een auto nieuw of gebruikt is. Er is in de rechtspraak dan ook altijd het nodige te doen over dit onderwerp. De Hoge Raad heeft al eens bepaald (onder meer in een arrest van 14 september 2012, (ecli:nl:hr:2012:bx7199)) dat onder een nieuwe personenauto moet worden verstaan een auto die na de vervaardiging ervan niet of nauwelijks in gebruik is geweest. In de praktijk kijkt men dan bijvoorbeeld naar gebruikssporen en naar de kilometerstand van de auto. Onlangs speelde zo’n zaak voor het Hof  Amsterdam.

De casus

In deze zaak importeert iemand een Volkswagen Caddy 1.6 TDI Comfortline met een kilometerstand van 841. Omdat hij er van uitgaat dat de auto gebruikt is, doet hij aangifte van een BPM bedrag van € 6.775. De inspecteur denkt hier heel anders over. Hij is van mening dat de auto nieuw is. Het gevolg: de BPM wordt vastgesteld op € 11.101 en de nieuwe eigenaar krijgt een naheffingsaanslag voor het verschil. Onderling komt men er niet uit en de zaak wordt uiteindelijk aan de rechter voorgelegd. Deze zal in dit soort zaken altijd twee zaken beoordelen:

  1. Heeft de auto gebruikssporen (krassen, deuken enzovoorts)?; en
  2. Wat is de kilometerstand?

De eerste vraag is in deze zaak simpel te beantwoorden: nee. Dit wil niet zeggen dat de auto echt geen gebruikssporen heeft, maar de inspecteur heeft dit gesteld, en de eigenaar is hier niet tegenin gegaan. Op basis van de gebruikssporen is de auto dus niet gebruikt. Maar, hoe zit het met de kilometerstand? Zoals aangegeven is deze 841. Het hof stelt in deze zaak dat de gemiddelde autokoper een auto in het algemeen pas als gebruikt ziet, als er minimaal 1.000 kilometers op de teller staan. In de omzetbelasting gaan ze bijvoorbeeld uit van 6.000 kilometers. Enfin, in deze zaak is het oordeel helder: de auto is nieuw, en de naheffingsaanslag blijft dus in stand.

Bz-advies

Importeert uw cliënt een tweedehands auto uit het buitenland? Dan is het verstandig om door een expert een keurings- of taxatierapport op te laten stellen. Op die manier kunt u een naheffingsaanslag BPM mogelijk voorkomen.

Conclusie en tips

Wilt u een auto als gebruikte auto aangeven? Zorg dan dat u een dossier opbouwt waaruit de kilometerstand en de eventuele gebruikssporen blijken. Het maken van foto’s of het laten opstellen van een keurings- of taxatierapport is daarbij aan te raden. Weet dat de Belastingdienst en het ministerie vaak – en soms ook zeer terecht – wantrouwend tegen dit soort zaken aankijken. Wat dat betreft is het handig dat deze rechter de praktijk een richtsnoer geeft voor het minimale aantal kilometers. Wilt u meer informatie over de standpunten en zienswijze van het ministerie? Kijk dan ook eens in het rapport over de aanpak van knelpunten bij import van gebruikte voertuigen van 31 januari 2019 (tk 2018-2019, 32800, nr. 49)

  • Omdat het gebruik van taxatierapporten vanwege schade de laatste jaren is toegenomen, wil Financiën het toezicht op het importproces stroomlijnen door dit zo te regelen dat de importeur bij de keuring zijn waarderingsmethode voor de BPM-aangifte moet overleggen. Naar verwachting gaat een onjuiste waardebepaling dan minder lonen.

Auteur: Mr. H.A. Elbert

Geschreven voor: Sdu Belastingzaken, uitgave mei 2019

Lees verder

Mijn nieuwe boek is uit! “De auto, zakelijk en privé”

Jawel, hij is te bestellen: de nieuwe versie van mijn boek: “De auto, zakelijk en privé”.

In dit boek behandel ik op een praktische manier allerlei onderwerpen op het gebied van de autobelastingen: van bijtelling tot grijskenteken, van de keuze auto zakelijk of privé? tot de voordelen van een milieuvriendelijke auto.

Bestellen? Dat kan via deze link. Of bijvoorbeeld via de uitgever, Sdu in Den Haag.

Lees verder

Gebruik ANPR-foto’s door fiscus weer toegestaan!

De Hoge Raad bepaalde dat de Belastingdienst bij controles geen gebruik meer mag maken van de ANPR (automatic numberplate regognition)-foto’s, bijvoorbeeld bij de controle van de bijtelling. Op Prinsjesdag is bekend gemaakt dat de Belastingdienst dit binnenkort wel weer mag. Daarvoor wordt de wet gewijzigd.

Waarvoor mag de Belastingdienst de kentekenfoto’s straks weer gebruiken?

Dit mag voor de volgende motorrijtuigenbelastingregelingen:

  • Schorsing
  • Handelaarskenteken
  • Overgangsregeling oldtimers

Neem gerust contact met ons op wanneer u wilt weten hoe dit voor u uit zal werken.

Bron: Overige Fiscale Maatregelen 2019, bekend gemaakt op 18 september 2018

Auteur: mr. H.A. Elbert

Lees verder

Prinsjesdag 2018, wat zit er in de koker van Snel?

Gelukkig ben ik beter in het geven van belastingadviezen dan in het geven van voorspellingen, maar uiteraard grijp ik deze kans om wat fiscale voorspellingen uit mijn hoed te toveren in deze blog ‘Prinsjesdag 2018, wat zit er in de koker van Snel?‘. Tijdens mijn lezing op de AV-dag ga ik je vertellen wat er uiteindelijk van terecht is gekomen.

Tja, laat ik maar starten met de afschaffing van de dividendbelasting. Je hebt er vast nog nooit van gehoord, maar ik durf wel te voorspellen dat deze afschaffing door zal gaan. Probleem is wel dat de afschaffing een paar miljoen meer gaat kosten dan vooraf begroot is. Dit geld moet natuurlijk ergens vandaan komen. Er zijn geruchten dat de aangekondigde verlaging van de vennootschapsbelasting teruggedraaid zal worden om dit te compenseren. Wie weet sneuvelen er nog meer aangekondigde voordelen.

Over compensatiemogelijkheden gesproken: je weet vast nog wel dat vorig jaar werd aangekondigd dat alle aftrekposten versneld afgebouwd worden zodat we uiteindelijk maximaal 37% af te trekken valt (en ja, dat geldt ook voor de zelfstandigenaftrek en de eigenwoningrente!). De afbouw van de eigenwoningrente werd al versneld ten opzichte van de vorige aankondiging. Het zou mij niet verbazen wanneer de eerder aangekondigde afbouw weer een stapje sneller gaat dan vorig jaar is aangekondigd. Enneh, wie weet gaat de Wet Hillen ook in een iets hoger tempo naar het archief.

Btw-verhoging

De meest ingrijpende wijziging voor de praktijk lijkt mij de verhoging van het lage btw tarief van 6 naar 9%. Niet alleen worden veel producten en diensten duurder, maar ook qua administratie lijkt het mij een uitdaging. Ik hoef je denk ik niet te vertellen wat voor een gedoe het was toen het hoge tarief van 19 naar 21% ging. Nou ja, ik vond het in ieder geval een gedoe en de meeste klanten volgens mij ook. Toentertijd kwam er een uitgebreid besluit waarin aangegeven werd hoe je in de praktijk met die verhoging om moest gaan, bijvoorbeeld bij langlopende klussen. Zoek dat besluit er maar alvast bij, volgens mij kunnen we dat nog wel een keer gebruiken. Datzelfde geldt voor de klantenbrieven die wij toen hebben opgesteld. Zoek en vervang 19 en 21 door 6 en 9 en je komt een heel eind denk ik.

De Wet DBA

Nog zo’n recyclebaar onderwerp: de Wet DBA. Ik verwacht geen spannend nieuws over dat onderwerp. De wil is er wel: er zijn controles aangekondigd, naast kwaadwillenden worden nu ook minder-kwaadwillenden met een bezoek bedreigd, maar verder verwacht ik niet zo heel veel. De aangekondigde webmodule (een soort VAR-module, maar dan voor de opdrachtgeverskant) loopt tegen problemen aan. Mag je wel een vast basistarief eisen? En meer van dat soort problematiek. Ik reken er dan ook niet op dat die module er snel komt. Voor de praktijk blijft boerenverstand dan ook het beste alternatief: als je zelf vindt dat de klus toch wel heel erg op een dienstbetrekking lijkt, is de kans groot dat het ook wel zo zal zijn.

Dieseltoeslag

Op autogebied kan ik al vertellen dat de aangekondigde (en al aangenomen) wetswijzigingen toch weer een tikkie anders zullen zijn. Staat er bij jou in de garage een oude dieselauto (van voor 1 september 2009)? Dan hoef je voorlopig nog niet bang te zijn voor de dieseltoeslag (respectievelijk +19% en +15% voor personen- en bestelauto’s) op de motorrijtuigenbelasting. Hoewel deze per 1 januari in zou gaan, gaat het ‘m niet worden. De oorzaak daarvan is dat de software nog niet helemaal goed is ingesteld. Je hebt dus nog een jaar respijt.

Nulemissie

Een andere autokwestie is natuurlijk de bijtelling. De Tesla-tax wordt op 1 januari ingevoerd. Een nulemissie auto krijgt dan nog maar over de eerste € 50.000 korting op de bijtelling, tenzij het een waterstofauto is. Dit gaat gelden voor alle auto’s met een datum eerste toelating uit 2019, maar ook voor nulemissie auto’s waarvan in 2019 de overgangsperiode eindigt. Per saldo komt dit voor de 2019 auto’s neer op 4% bijtelling over € 50.000 en 22% bijtelling over de eventuele meerprijs. Voor de oudere auto’s komt dit neer op 7% bijtelling over € 50.000 en 25% over de rest. Het is maar dat je het weet. Ben je op zoek naar een nieuwe nulemissie auto van de zaak van meer dan € 50.000? Dan is het dus voordeliger om een auto uit 2018 te nemen. Wanneer je minder milieuvriendelijk bent ingesteld, is een auto uit 2018 nog steeds een goed idee. Waarom? Nou, de nieuwe modellen worden anders getest, namelijk met de WLTP-methode. Die methode meet een meer realistische CO2-uitstoot. Gevolg: een hogere uitstoot en dus een hogere aanschafbelasting (BPM) en dus per saldo een hogere bijtelling. Aan de andere kant is weer uitgelekt dat de BPM-tabellen per 1 januari 2019 iets voordeliger worden dan eerder aangekondigd. Kortom, hier vind je wat, daar laat je wat.

Bijtelling fiets van de zaak

Als toetje wil ik het nog even met je hebben over de fiets van de zaak. Er is uitgelekt dat op dit gebied een fiscale vereenvoudiging komt: jawel, een bijtelling! Voorgesteld wordt om per 1 januari 2020 een bijtelling van 7% in te voeren. Wel vraag ik mij af hoeveel kilometers je dan privé mag rijden zonder bijtelling, en hoe je dat dan kunt bijhouden. Op mijn fiets zit namelijk geen kilometerteller. Ach, en van flitspalen heb je bij mijn fietstempo niet zo heel veel last. Enfin, daarover hoop ik je op de AV-dag op 25 september meer te kunnen vertellen. Tot dan!

 

 

Auteur: Mr. H.A. Elbert

Geschreven voor: De Online Accountant – Wolters Kluwer

Lees verder