Heleen Elbert over Prinsjesdag en mobiliteit: auto en fiets van de zaak

10 september 2019

Uit het klimaatakkoord is gebleken dat de bijtelling voor elektrische auto’s per 1 januari 2020 omhoog gaat. Daar hoeven we op Prinsjesdag dus waarschijnlijk niet veel nieuws meer over te verwachten. Maar wat speelt er verder nog op 17 september rondom mobiliteit en wat zien we massaal over het hoofd? SalarisNet sprak Heleen Elbert, spreker tijdens de Personeel en Salaris Vakdag over dit onderwerp.

Elbert: ‘We hebben een tijdje terug het klimaatakkoord gezien. We weten dus al wat er waarschijnlijk met de bijtellingspercentages voor elektrische auto’s gaat gebeuren. Ook weten we dat er geen kilometeradministratie meer hoeft worden bijgehouden voor ter beschikking gestelde fietsen, maar dat er ongeacht het aantal privékilometers een vaste bijtelling komt. Toch zitten er nog talloze vragen in de details van de invulling van deze mobiliteitskwesties.’

Lees ook: Bijtelling elektrische auto’s omhoog: een rekenvoorbeeld

De korting omlaag

Een van die details is de uitwerking van het klimaatakkoord. Daar moet Elbert trouwens nog wel even iets van het hart. Er heerst namelijk een hardnekkige overtuiging dat er sprake is geweest van 4 procent bijtelling. Elbert: ‘Er zijn geen speciale percentages. Er zijn alleen de percentages van 22 procent bijtelling voor auto’s van 2017 of later (25% voor 5 jaar oude auto’s van voor 2017) en 35 procent voor auto’s die ouder dan 15 jaar zijn. De wet hanteert vervolgens een aantal kortingen op dat percentage. De bijtelling gaat dus niet omhoog, de korting gaat omlaag. Waar op het gebied van elektrische voertuigen nu een korting geldt van 18 procent, wordt daar per 1 januari 2020 een korting waarschijnlijk van 14 procent van gemaakt. Daarom gaat de bijtelling op elektrische auto’s van voor 2017 die ouder zijn dan 5 jaar ook naar 11 procent.’

Overigens blijven er wel auto’s bestaan waar nog 4 procent bijtelling voor geldt. Dat zijn namelijk auto’s die op waterstof en zonne-energie lopen. Daar zijn er niet zo veel van, maar uit deze maatregel blijkt wel waar de overheid dus ontwikkelingen in wil zien. Elbert verwacht gezien de stimulering van waterstof, zonne-energie en mindere mate ook elektrische voertuigen de nodige aanpassingen rond de bpm, motorrijtuigenbelasting en accijns op Prinsjesdag.

De details rond de bijtelling

Ondanks het Klimaatakkoord zouden er nog best een paar interessante zaken kunnen aankomen op Prinsjesdag. Elbert: ‘Belasting en zekerheid gaan niet samen. Het is al vaker gebeurd dat een nieuwe wet rond de auto van de zaak al bekend was gemaakt en vervolgens toch nog werd gewijzigd. Ook zijn een aantal aspecten nog niet uitgewerkt. Het is bijvoorbeeld best mogelijk dat de lagere bijtelling niet voor 60 maanden zal gelden. Die termijn staat namelijk niet in het klimaatakkoord. Wat dat betreft heb ik helaas ook geen glazen bol.’

Bijtelling fiets voor de zaak

Op dit moment moet je belasting inhouden over de werkelijke waarde van het privégebruik als werknemers een fiets van de zaak hebben (een ter beschikking gestelde fiets). Deze bepaal je door het echte aantal privékilometers te vermeningvuldigen met de werkelijke kilometerprijs van de fiets. Om dat te vereenvoudigen, komt er per 1 januari 2020 een bijtelling van 7 procent. Toch is Elbert niet onverdeeld positief over deze nieuwe regeling: ‘Als eerste vraag ik me af of mensen de huidige belasting überhaupt wel inhouden. Met een vaste bijtelling gaan die mensen er dus op achteruit. Maar deze regeling maakt het misschien ook minder aantrekkelijk om de fiets te nemen. Rijd je met een auto van de zaak niet meer dan 500 privékilometers, dan betaal je niets. Rijd je met de fiets van de zaak, dan heb je deze marge niet.’

Lees ook: Nieuwe rekenmethode fiets van de zaak

Vragen rondom bijtelling fiets

Ook zijn er nog een aantal aspecten in de regeling die Elbert aan wil stippen. ‘In deze regeling is er voor gekozen om bij de bepaling van de bijtelling te kijken naar de consumentenadviesprijs. Niet – zoals de werknemer mogelijk verwacht – de prijs die daadwerkelijk betaald werd en op de factuur staat. Het is dus mogelijk dat de bijtelling anders is dan verwacht. Ook moet je even goed nakijken wat een fiets is. Voor een simpel basismodel is die vraag makkelijk te beantwoorden. Maar hoe zit het met elektrische fietsen? Is een speed pedelec een fiets? Telt een snorfiets ook? Maar ik kan ook praktische vragen verzinnen. Hoe zit het bijvoorbeeld met het onderhoud van de fiets? Als de band lek is, wie regelt dat dan? Mag de werknemer dat onderhoud zelf doen en mag hij daar geld voor terugvragen? De werkgever is verantwoordelijk, maar hoe werkt het in de praktijk? ’

Lees ook: Fiets van de zaak: vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen?

Auto van de werknemer, fiets van de zaak

Als laatste vraagt Elbert zich af of de regeling voor een eigen auto en de regeling voor een fiets van de zaak wel samen gaan. Mogen die werknemers de kilometers met hun privéauto nog declareren? Er is door de fiets van de zaak per slot van rekening sprake van zogenoemd vervoer vanwege de werkgever. Moeten die mensen nu verplicht door weer en wind met de fiets naar het werk?

Heeft het mobiliteitsbudget nog nut?

Met al deze regelingen ontstaat de vraag of het mobiliteitsbudget eigenlijk nog wel nut heeft. Elbert denkt van wel, maar waarschuwt wel. ‘Het mobiliteitsbudget is gewoon een pot geld waarvan de werknemer elke maand mag reizen. Hij kan leasen, fietsen, het openbaar vervoer gebruiken of een combinatie van vervoersmiddelen maken. Maar dan kan een situatie ontstaan waarin het budget ruimschoots kostendekkend is. Dat kan het geval zijn wanneer hij per saldo meer dan 19 cent per zakelijke kilometer ontvangt. Kan de inspecteur aannemelijk maken dat de vergoeding ruimschoots kostendekkend is, en kan de werknemer het tegendeel niet onderbouwen, dan kan de privéauto, en straks misschien ook de eigen fiets in de bijtelling betrokken worden. Medewerkers met een mobiliteitsbudget die veel op de fiets komen, zouden dus in extreme gevallen geconfronteerd kunnen worden met een bijtelling voor hun eigen fiets. Ik verwacht niet dat de belastingdienst hier actief naar gaat speuren, maar het zou wel naar boven kunnen komen in een controle.’

Een zelfde probleem kan ontstaan met auto’s. De eigen auto van een werknemer kan op dezelfde manier in de bijtelling worden betrokken. Maar wat te denken van dit probleem: Een werkgever die een auto huurt en die ter beschikking stelt aan de werknemer creëert een situatie waarin bijtelling ontstaat. Maar wat als de werknemer zelf een auto huurt, betaalt en vervolgens declareert? Ook in dergelijke gevallen kan dit probleem spelen.

In het Klimaatakkoord is aangekondigd dat men in de toekomst denkt aan een mogelijke bonus bij een zuinig gebruik van een mobiliteitsbudget. Het is dus mogelijk dat dit risico in de toekomst tot het verleden gaat behoren.

Kilometerheffing en youngtimers

Elbert wacht met spanning op het wetsvoorstel Autobrief 3, maar vraagt zich af of die brief nog wel komt. ‘We hebben inmiddels het Klimaatakkoord gezien. Daar staan alle plannen al in. Mogelijk zien we het nog in de Prinsjesdagstukken. In de praktijk krijg ik bijvoorbeeld veel vragen over de youngtimerregeling. Deze regeling houdt in dat voor auto’s van 15 jaar of ouder een bijtelling geldt van 35 procent van de dagwaarde  (waarde in het economische verkeer). Deze regeling is interessant voor auto’s waarvan de dagwaarde fors lager is dan de originele cataloguswaarde. Er gaan geruchten dat deze regeling aangepast wordt. Dat zou met Prinsjesdag bekend gemaakt kunnen worden. Net als de plannen voor een kilometerheffing. Deze gaat straks alleen voor vrachtwagens gelden op bepaalde wegen en bekende sluiproutes. Maar je kunt er vergif op innemen dat personen- en bestelauto’s straks ook te maken krijgen met die heffing. Per slot van rekening starten ze nu al met drie verschillende proeftrajecten.’

Meer weten over mobiliteit? Kom naar de Personeel & Salaris Vakdag!Heleen Elbert geeft inzicht in de wijzigingen en de gevolgen voor werkgever en werknemer. Moeten we massaal aan de fiets van de zaak? Wat zijn de plannen voor de bijtelling? Kun je nog wat met het mobiliteitsbudget, en, last but not least: wat is het laatste nieuws van Prinsjesdag? Heleen Elbert praat u tijdens deze sessie helemaal bij.
Aan bod komt onder meer:PrinsjesdagAutobrief 3: het beleid voor de komende jarenNieuw in 2020: de bijtelling voor de fiets van de zaakEindejaarstips
Lees verder

Wat was er eerder: de fiets of de koe?

09 september 2019

Verborgen aandachtspunten bij de fiets van de zaak

Gastblog voor Praktijkdiploma Belastingrecht door: Mr. Heleen Elbert / Elbert Fiscaal

Natuurlijk was de koe er eerder dan de fiets, maar op bijtellingsgebied heeft de koe toch een enorme voorsprong. Dan heb ik het natuurlijk over de heilige koe van de klant, of – zoals u wilt – de melkkoe van de staat: de auto van de zaak. Over deze bijtellingsregeling is van alles en nog wat bekend, maar hoe zit het eigenlijk met de fiets van de zaak?

Op 1 januari 2020 wordt de bijtelling voor de fiets van de zaak ingevoerd, maar dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat er tot die datum geen belasting hoeft te worden betaald, integendeel! Rijdt u rond op een fiets van de zaak, dan geldt de hoofdregel: u moet belasting betalen over het werkelijke voordeel. In theorie is dat super simpel: u kijkt even na hoeveel kilometers u privé heeft gefietst en u vermenigvuldigt dat met de werkelijke kilometerprijs van de fiets. In de praktijk is dat niet altijd even handig geef ik toe, mijn fiets heeft bijvoorbeeld geen kilometerteller…

Enfin, per 1 januari wordt de regeling een stuk simpeler, maar misschien niet altijd goedkoper. De liefhebbers vinden de regeling in artikel 13ter Wet LB voor de werknemers en in artikel 3.20a Wet IB voor de ondernemers. Wat is het voordeel? Je hoeft niets meer bij te houden (voor zover u dat al deed natuurlijk), maar je tikt gewoon 7% af over de consumentenadviesprijs van de fiets.

Kilometervergoeding privéauto in gevaar

Daar hebben we meteen al een paar aandachtspunten te pakken! Let er allereerst even op dat het om de consumentenadviesprijs gaat, en niet om de prijs die op de factuur staat. Daarnaast staat er nergens hoeveel privékilometers u mag rijden zonder bijtelling. Dat klopt! Ik had namelijk stiekem de hoop dat dat er 500 mochten zijn. Zoveel fiets ik namelijk niet, en de kans dat ik geflitst wordt acht ik met mijn trapsnelheid niet zo heel erg groot. Helaas gaat de bijtelling al vanaf het begin gelden, ongeacht het aantal privékilometers. De bijtelling gaat namelijk al in op het moment dat het u toegestaan is om woon-werkverkeer met deze fiets te rijden. Woont u naast de zaak? Dan heb ik een gratis tip voor u: in dat geval is het aan de Belastingdienst om aannemelijk te maken dat u zelf mag beslissen wat u met deze fiets doet. Zonder deze ‘terbeschikkingstelling’ kan er waarschijnlijk niet bijgeteld worden, ik zeg het maar.

Ik zou er bijvoorbeeld maar even goed over nadenken of hierdoor de kilometervergoeding voor uw privéauto niet in gevaar komt.

Wilt u nog meer aandachtspunten? Dat kan hoor! Ik zou er bijvoorbeeld maar even goed over nadenken of hierdoor de kilometervergoeding voor uw privéauto niet in gevaar komt. Een fiets van de zaak is namelijk vervoer vanwege de werkgever, en dat kan de vergoeding voor de met uw privéauto gereden zakelijke kilometers weleens in de wielen rijden. Daarnaast moet u even oppassen met lekke banden enzo: gaat u zelf plakken? Of belt u uw werkgever uit bed?

Tot slot wil ik afscheid van u nemen met de volgende vraag: ‘Wat is een fiets?’. Voor een normale fiets is dat niet zo spannend, maar hoe zit het met een elektrische fiets, een pedelec enzovoorts? Denk daar maar even goed over na voordat u deze bestelt. Het is namelijk nogal een verschil of u 7% betaalt of ‘slechts’ over de werkelijke privékilometers.

Lees verder

Box 3 afgeschaft bij spaargeld tot 440.000 euro!

Het Ministerie van Financiën heeft zojuist het volgende bekend gemaakt:

Ongeveer 1,35 miljoen mensen betalen straks geen belasting meer over hun spaargeld in box 3. Nu betalen nog 2,9 miljoen mensen deze belasting. Volgens voorlopige berekeningen wordt de eerste 440.000 euro voor mensen met alleen spaargeld belastingvrij. Bovendien gaan bijna een half miljoen mensen minder belasting betalen dan dat zij nu doen. Dit staat in een voorstel dat staatssecretaris Snel van Financiën aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Doel is dat deze hervorming vanaf 1 januari 2022 in gaat.#box3 #vermogensrendementsheffing

Lees verder

Mooie auto, nieuw?


Als trotse eigenaar zegt u waarschijnlijk graag volmondig ‘ja’ in antwoord op deze vraag. Zou u dit antwoord ook nog zo graag geven als ik u vertel dat het u een paar duizend euro kan kosten?

Wat kost dat dan?

Tja, dat hangt natuurlijk van de auto af: hoe milieu-onvriendelijker, hoe meer zullen we maar zeggen. De crux zit ‘m in de BPM, de registratiebelasting die u betaalt wanneer u een auto op Nederlands kenteken zet. In de praktijk merkt u hier overigens meestal weinig van omdat de importeur dit meestal doet. De BPM die u moet betalen is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto én de staat van de auto. Wanneer een auto nieuw is, kijkt men alleen naar de CO2-uitstoot en rekent men de BPM uit. Op zich is dat redelijk simpel. Maar, is een auto gebruikt, dan kan men uitgaan van een lager BPM-bedrag. Op de BPM schrijft men namelijk af, net als op de auto zelf. Het zal u niet verbazen dat veel eigenaren stellen dat de auto gebruikt is, en dat veel belastinginspecteurs daarbij hun twijfels hebben.

Onderscheid nieuw/gebruikt

Het probleem in de praktijk is, dat niet altijd even helder is wanneer een auto nieuw of gebruikt is. Er is in de rechtspraak dan ook altijd het nodige te doen over dit onderwerp. De Hoge Raad heeft al eens bepaald (onder meer in een arrest van 14 september 2012, (ecli:nl:hr:2012:bx7199)) dat onder een nieuwe personenauto moet worden verstaan een auto die na de vervaardiging ervan niet of nauwelijks in gebruik is geweest. In de praktijk kijkt men dan bijvoorbeeld naar gebruikssporen en naar de kilometerstand van de auto. Onlangs speelde zo’n zaak voor het Hof  Amsterdam.

De casus

In deze zaak importeert iemand een Volkswagen Caddy 1.6 TDI Comfortline met een kilometerstand van 841. Omdat hij er van uitgaat dat de auto gebruikt is, doet hij aangifte van een BPM bedrag van € 6.775. De inspecteur denkt hier heel anders over. Hij is van mening dat de auto nieuw is. Het gevolg: de BPM wordt vastgesteld op € 11.101 en de nieuwe eigenaar krijgt een naheffingsaanslag voor het verschil. Onderling komt men er niet uit en de zaak wordt uiteindelijk aan de rechter voorgelegd. Deze zal in dit soort zaken altijd twee zaken beoordelen:

  1. Heeft de auto gebruikssporen (krassen, deuken enzovoorts)?; en
  2. Wat is de kilometerstand?

De eerste vraag is in deze zaak simpel te beantwoorden: nee. Dit wil niet zeggen dat de auto echt geen gebruikssporen heeft, maar de inspecteur heeft dit gesteld, en de eigenaar is hier niet tegenin gegaan. Op basis van de gebruikssporen is de auto dus niet gebruikt. Maar, hoe zit het met de kilometerstand? Zoals aangegeven is deze 841. Het hof stelt in deze zaak dat de gemiddelde autokoper een auto in het algemeen pas als gebruikt ziet, als er minimaal 1.000 kilometers op de teller staan. In de omzetbelasting gaan ze bijvoorbeeld uit van 6.000 kilometers. Enfin, in deze zaak is het oordeel helder: de auto is nieuw, en de naheffingsaanslag blijft dus in stand.

Bz-advies

Importeert uw cliënt een tweedehands auto uit het buitenland? Dan is het verstandig om door een expert een keurings- of taxatierapport op te laten stellen. Op die manier kunt u een naheffingsaanslag BPM mogelijk voorkomen.

Conclusie en tips

Wilt u een auto als gebruikte auto aangeven? Zorg dan dat u een dossier opbouwt waaruit de kilometerstand en de eventuele gebruikssporen blijken. Het maken van foto’s of het laten opstellen van een keurings- of taxatierapport is daarbij aan te raden. Weet dat de Belastingdienst en het ministerie vaak – en soms ook zeer terecht – wantrouwend tegen dit soort zaken aankijken. Wat dat betreft is het handig dat deze rechter de praktijk een richtsnoer geeft voor het minimale aantal kilometers. Wilt u meer informatie over de standpunten en zienswijze van het ministerie? Kijk dan ook eens in het rapport over de aanpak van knelpunten bij import van gebruikte voertuigen van 31 januari 2019 (tk 2018-2019, 32800, nr. 49)

  • Omdat het gebruik van taxatierapporten vanwege schade de laatste jaren is toegenomen, wil Financiën het toezicht op het importproces stroomlijnen door dit zo te regelen dat de importeur bij de keuring zijn waarderingsmethode voor de BPM-aangifte moet overleggen. Naar verwachting gaat een onjuiste waardebepaling dan minder lonen.

Auteur: Mr. H.A. Elbert

Geschreven voor: Sdu Belastingzaken, uitgave mei 2019

Lees verder