Belastingnieuws met een twist: de nadronk van Prinsjesdag

Wij werken in opdracht van zakelijke cliënten maar ook als mediator tussen twee belanghebbenden.

Kluwer Fiscaal en Accounting Financieel

Door: Heleen Elbert

We vroegen Heleen Elbert van Elbert Fiscaal duiding te geven van de belangrijkste Prinsjesdag 2025 maatregelen. 

Dat Prinsjesdag mij ook dit jaar niet teleurgesteld heeft qua hoeveelheid nieuws, is denk ik niet verrassend wanneer je bedenkt dat ik dol ben op autobelastingnieuws, maar, was er voor de rest van Nederland ook wat te smullen?

BTW: geen groot feest, maar wel een paar krenten

Voor de liefhebbers van btw was natuurlijk het – niet onverwachte – nieuws dat de btw-verhoging op musea, cultuur etc. weer teruggedraaid wordt, maar verder leek het mij geen echt btw-feest, want dat de btw-diensten herziening per 1 januari wordt ingevoerd was vorig jaar al bekend. 


Box 1, 2 en 3…..

Voor de inkomstenbelasting wordt er in box 1 wat aan de knoppen gedraaid qua tarieven en heffingskortingen, maar echt opzienbarend vond ik eigenlijk alleen dat de zelfstandigenaftrek omlaag gaat naar € 1.200. Nu kunnen ze dus wel zeggen dat de Nederlander (correcter: de Nederlandse mediaan) er volgend jaar zo’n 1,3% op vooruit gaat, maar voor de ondernemer met een eenmanszaak weet ik het nog niet zo net. Als pleister op den wonde: zij hebben dan wel weer mazzel met de strafheffing, maar daarover later meer. De geruchten dat het box 2 tarief volgend jaar wijzigt kloppen niet. Wel is het zo dat je als (adviseur van een) lucratief belanghouder even heel goed de Prinsjesdagstukken door moet nemen omdat je mogelijk te maken krijgt met een multiplier. Jouw tarief wordt dus niet hoger, maar je gaat meer betalen dan je eigenlijk aan lucratief belang voordeel ontvangt. En tja, moeten we het nog over box 3 hebben? Het heffingsvrije vermogen gaat omlaag, de groene beleggingen leveren bijna geen voordeel meer op en, oh ja, we doen het rendement van de overige beleggingen ook nog maar eens omhoog naar 7,78%. Kortom: de overheid legt een buffer aan voor de terugbetalingen.


Erfbelasting: van DNA-test tot langere aangiftetermijn

Is het dan allemaal kommer en kwel qua belastingen? Nou, ik heb een ontroerend pareltje gevonden op het gebied van de erfbelasting! Als biologisch kind heb je in het vervolg ‘alleen’ nog maar een DNA-test nodig om gebruik te kunnen maken van alle fiscale kindervoordelen op dat gebied. Wat mij betreft een meer dan terechte wetswijziging. Eentje waar ik het minder mee eens ben is de aanpassing van de breukdelengemeenschap. Ontvang je meer dan 50% van jullie huwelijksvermogen, dan kan de Belastingdienst je met schenkbelasting om de oren slaan. Gezien het ‘kans op nadeel’-vereiste dat geldt bij een schenking, zit dat mij niet zo lekker. Maar enfin, het staat nu officieel in de wet dus hou er rekening mee wanneer je gaat scheiden of wanneer je jouw huwelijksvoorwaarden aan gaat passen. Om de erfbelasting toch positief af te sluiten breng ik het goede nieuws dat de aangiftetermijn naar 20 maanden gaat (de rente wordt ook opgeschoven) en dat je bij een schenking binnen 180 dagen voor overlijden niet nog een keer een aparte aangifte schenkbelasting hoeft te doen. Het lijkt mij fijn dat je na een overlijden eerst de tijd hebt om te rouwen en de aangifte erfbelasting even naar achteren kunt schuiven.  

De aangiftetermijn van erfbelasting gaat naar 20 maanden en de rente wordt ook opgeschoven.Heleen Elbert

Auto en fiets: lichtpuntjes voor mobiliteitsliefhebbers

Om de nadronk af te sluiten (en ja, ik weet dat ik niet alle belastingwijzigingen heb genoemd), ga ik het nu hebben over een paar van mijn favoriete onderwerpen: de auto en de fiets. Dat je voor een 100% elektrische auto volgend jaar 70% motorrijtuigenbelasting gaat betalen i.p.v. 75% was al eerder aangekondigd. Dat er nieuws zou komen over de fiets van de zaak ook, maar de bijzonderheden zijn nu bekend gemaakt. De bijtelling voor de fiets wordt namelijk – met terugwerkende kracht tot 1 januari 2020 (!) – flink versoepeld. Heb je een fiets van de zaak en neem je die niet meer dan 10% van de tijd mee naar huis? Dan gaat de bijtelling er af! Ik vermoed dat we qua aannemelijk maken nog wat gedoe kunnen krijgen, maar vooralsnog lijkt me dit goed nieuws voor de sportieve lezers onder ons. Ben je zo sportief dat je elke dag naar kantoor fiets, dan heb je inderdaad pech, ik weet het.

Als uitsmijter ga ik het nu hebben over wat nu al de ‘strafheffing’ wordt genoemd: de pseudo-eindheffing voor werkgevers die hun personeel een niet 100% elektrische auto ter beschikking stellen. Hoewel de beoogde ingangsdatum 1 januari 2027 is, is het goed hier nu alvast bij stil te staan. Mocht je jouw personeel in de toekomst willen laten rijden in een diesel, benzine of hybride, dan is het handig om dit uiterlijk in 2026 te regelen. Er komt namelijk een overgangsregeling voor auto’s die al in 2026 of eerder ter beschikking zijn gesteld door de werkgever. Je ontspringt dan tot 17 september 2030 (of 1 juli 2030, dat is mij niet helemaal duidelijk) de dans. En met de dans bedoel ik een pseudo-eindheffing van 12% over de cataloguswaarde van die auto (bij auto’s van 25+ gaat het over de werkelijke waarde). Een flinke lastenverzwaring die elk jaar terug komt en die je niet mag verhalen op de werknemer. Er komt een uitzondering voor auto’s die niet privé gebruikt mogen worden, maar let op: woon-werkverkeer wordt voor deze regeling als privégebruik gezien. Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet. En, wat was nu het voordeel dat ik eerder aankondigde voor de inkomstenbelastingondernemer? Juist, die valt voor zijn eigen auto niet onder deze heffing. Leuk toch? Nou ja, in ieder geval voor de inkomstenbelastingondernemer

Heleen Elbert fiscaal-jurist

Heleen ElbertFiscaal-jurist, specialist autobelastingenFiscaal-jurist en mediator | Geeft veel, graag, en met de nodige humor, lezingen over allerlei belastingzaken | Heeft jarenlange praktijkervaring als belastinginspecteur en -adviseur.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *