Nieuwe plug-in hybride van de zaak per 1 januari al naar maximale bijtellling

Wij werken in opdracht van zakelijke cliënten maar ook als mediator tussen twee belanghebbenden.

Het wetsvoorstel Wet Uitwerking Autobrief II is aangepast. Een van de belangrijkste wijzigingen voor de praktijk is dat de bijtelling voor een plug-in hybride (een auto met een uitstoot van 1-50 gram/km) per 1 januari aanstaande al omhoog gaat naar 22%. In het originele voorstel zou deze bijtelling (nu 15%) per 1 januari ‘slechts’ 2% omhoog gaan naar 17%, gevolgd door een bijtelling van 19% in 2018, en 22% per 1 januari 2019.

 

Wat nu?

Omdat het bijtellingspercentage aansluit bij de datum van eerste tenaamstelling van de auto, is het zeer voordelig om een nieuwe auto van de zaak nog in 2016 te naam te stellen. Dit levert bij een plug-in hybride de eerste jaren een besparing op van maar liefst 7%!

 

Wat staat daar tegenover?

In het aangepaste voorstel gaan alle plug-in hybrides er op vooruit op het gebied van de wegenbelasting (mrb). Het halftarief blijft na deze aanpassing nog tot 2019 bestaan. Ook andere automobilisten gaan er op vooruit door een lager wegenbelastingtarief. Een uitzondering geldt voor oude dieselauto’s: die krijgen per 1 januari 2019 te maken met een dieseltoeslag op de wegenbelasting.

 

Meer weten over dit onderwerp?

Neem vrijblijvend contact met ons op voor advies op maat, een lezing of een publicatie.

Zie ook:

Wetsvoorstel Wet Uitwerking Autobrief II ingediend

Autobrief II: schokkend nieuws of business as usual?

 

Auteur: mr. H.A. Elbert

Een reactie op “Nieuwe plug-in hybride van de zaak per 1 januari al naar maximale bijtellling

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *