Ruzie om taxatie importauto’s
Wij werken in opdracht van zakelijke cliënten maar ook als mediator tussen twee belanghebbenden.
Bron: Autoweek, zaterdag 30 oktober 2010
AMSTERDAM – Autohandelaren en particulieren liggen op ramkoers met de fiscus over de aangifte van geïmporteerde auto’s. Zij voelen zich gediscrimineerd door belastingambtenaren als ze een buitenlandse auto aangeven met taxatierapport. De Belastingdienst zet vaak een streep door dit soort aangiftes en gaat niet akkoord met het voorgestelde bedrag aan belasting motorrijtuigen en motorrijwielen (bpm). Tot woede van de importeurs. “De belastingbeambten geven je soms het gevoel dat je de boel wilt oplichten”, zegt de Brabantse auto-importeur Roel Beer.
Op het bpm-aangiftepunt in Arnhem is het vlak voor lunchtijd een drukte van belang. Van verschillende kanten komen bezitters van importauto’s aangesjeesd om hun bolide nog even aan te geven bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en de Belastingdienst. Voor de ingang van de garage staat een bonte verzameling aan buitenlandse auto’s. Waaronder twee oude ambulancebusjes uit Duitsland en een Spaanse Seat Altea met flink wat deuken. Het meest opvallend is een donderblauwe Mercedes E350 waarbij elke schade is omcirkeld met witte stift. “Daar heb je weer zo’n krentenbol”, grapt een RDW-monteur gekleed in een blauwe overall tegen zijn collega. De monteur bekijkt de inmiddels binnengereden Seat. Zelfs de duimstok komt eraan te pas om de maten op te nemen. Bij de Belastingdienst, die in hetzelfde gebouw zit, wordt bepaald hoeveel bpm er moet worden afgerekend. Pas daarna volgt de vrijgave van het kentekenbewijs via de RDW. “Je zoekt naar de voordeligste manier om de bpm te berekenen”, zegt importeur Roel Beer tijdens het eten van een broodje kroket op de parkeerplaats. En daar wordt over gediscussieerd, vooral bij aangiftes met een taxatierapport. Ik hoor geregeld klachten over de, op z’n zachts gezegd, onvriendelijke behandelingswijze door ambtenaren.” “Ik herken dit zeker”, zegt beëdigd taxateur Frank Bolsenbroek uit Heumen. “Er zijn drie manieren om een buitenlandse auto aan te geven. Via een zogenoemde afschrijvingstabel, een koerslijst en een taxatierapport. Die eerste twee gaan uit van een auto in gemiddelde staat. Maar een deel van de auto’s is er slechter aan toe. Die kampen met een kapotte motor of schade. Dat rechtvaardigt een lagere importwaarde en bpm.” Importeurs kunnen een taxateur een nieuwe schatting laten maken van de waarde en met het taxatierapport naar het aangiftepunt togen. Desnoods met een auto die is omgetoverd tot ‘krentenbol’, zodat de schade zichtbaar is. Een deel voelt zich tegengewerkt door de Belastingdienst. “Er vinden kafkaëske toestanden plaats”, zegt een particulier die graag anoniem blijft. “De fiscus heeft een groot machtsmiddel in handen. Als die de aangifte niet accepteert, dan krijg je ook geen kentekenbewijs. Dat is mij gebeurd en tegen de wet. De Belastingdienst moet een aangifte altijd accepteren en het kenteken afgeven. Pas achteraf kan er via een naheffingsaanslag een correctie worden opgelegd.” Dat importeurs de praktijken van de Belastingdienst hekelen, blijkt niet alleen uit het aanplakbiljet bij het aangifteloket waarop een klant ‘flikkers!’ heeft gezet. Uit een enquête van IVA-student Mark Rosijn bij onder meer drie aangiftepunten in Zuidoost-Nederland, blijken meer importeurs negatief over de behandeling door de Belastingdienst ten opzichte van de RDW. Daarnaast maken rechters gehakt van de handel en wandel van belastinginspecteurs. In juli bestempelde het gerechtshof in Arnhem het eigenhandig verhogen van de importwaarde op de bpm-aangifte door een inspecteur nog als een onrechtmatige daad. “Wat veel importeurs steekt, is dat zij zich ongelijk behandeld voelen als ze een aangifte indienen met taxatierapport”, stelt jurist Sacha Bothof van Euro Auto Logic, een zusterbedrijf van Bolsenbroek. Het proces wordt op allerlei manieren gefrustreerd. Deze situatie is onwerkbaar voor handelaren en particulieren.” De Belastingdienst geeft aan dat er in het verleden is gebleken dat er regelmatig aftrekposten op een taxatierapport stonden die niet door de beugel konden. Een woordvoerster: “Daarom is de werkwijze aangepast. Zo kunnen wij de aangifte sneller afhandelen.” De fiscus mag volgens de zegsvrouw wachten met het afgeven van een kenteken, nadat de naheffingsaanslag is betaald. “Anders zou iemand met een veel te lage aangifte toch direct een kenteken kunnen krijgen. Zelfstandig aangiftes verhogen gebeurt in de praktijk niet meer.”
hallo mijn naam is johan hoe heb je het probleem op gelost toen je te horen kreeg
dat je geen kenteken kreeg . want ik ben zelf bezig met het invoeren
van een citroen Nemo 2009 1.4 hdi maar ik heb nog steeds geen bericht gehad van
de belasting dienst ik hoorde dat ze je aanvraag met zeven dagen kunnen opschorten
Dag Johan,
Wanneer je niets hoort, is het verstandig zelf contact op te nemen met de Belastingdienst om te vragen of de aanvraag ontvangen is. Ik adviseer je hierbij goed te noteren wanneer je gebeld hebt en met wie je gesproken hebt.
Succes!