Gevolgen BPM aanpassing zuinige auto

Wij werken in opdracht van zakelijke cliënten maar ook als mediator tussen twee belanghebbenden.

Per 1 januari 2015 wordt de BPM tabel voor nieuwe auto’s aangepast. Voor auto’s die gebruik kunnen maken van de 0% of 14% bijtelling hoeft nu geen BPM betaalt te worden, maar dat gaat veranderen. Gevolg van de huidige maatregel is dat veel auto’s in de BPM-vrije categorie worden aangeschaft. De onderstaande tabel is afkomstig van de staatssecretaris.

Tabel Verdeling nieuwverkopen 2011-2013 per kwartaal per schijf

aantal < 1e schijf 1e schijf 2e schijf 3e schijf 4e schijf totaal
2011/kw1

60.161

105.447

13.539

834

0

179.981

2011/kw2

56.273

81.674

8.380

266

0

146.593

2011/kw3

44.475

72.924

7.411

256

0

125.066

2011/kw4

43.093

54.737

3.798

84

0

101.712

2012/kw1

59.284

98.019

8.262

152

0

165.717

2012/kw2

72.464

87.422

4.558

39

0

164.483

2012/kw3

40.005

45.702

8.005

382

361

94.455

2012/kw4

38.324

30.632

3.727

97

87

72.867

2013/kw1

21.832

73.974

17.932

925

544

115.207

2013/kw2

26.313

53.630

13.610

672

305

94.530

(Tabel overgenomen uit de bron – HE)

Het is de staatssecretaris gebleken dat de meeste CO2 zuinige auto’s helemaal niet de beperkte CO2 uitstoot hebben die op de officiële papieren staat. Hoe lager de officiële uitstoot, hoe groter de afwijking tussen de werkelijke CO2 uitstoot en de CO2 uitstoot die op papier staat. Voor benzineauto’s met een officiële uitstoot tot 110 gram/km loopt het verschil op tot 40 a 50%, voor de diesels uit deze categorie beloopt het verschil zelfs 40% a 60%. Voor auto’s met een hogere CO2 uitstoot bedraagt het verschil ‘slechts’ 20% a 40%.

De staatssecretaris kondigt om die reden aan de CO2 tabel in de BPM per 1 januari 2015 aan te passen. Hij kiest per die datum voor invoering van een vast BPM-bedrag per auto van € 175 en een relatief laag tarief voor een extra schijf die gaat gelden vanaf een uitstoot van 1 gram/km. De echte nulemissieauto’s blijven dus ook in 2015 gevrijwaard van BPM, maar de nieuwe BPM regels gaan vooral de kopers van een 7% en 14% auto geld kosten ten opzichte van de huidige situatie.

Wilt u meer informatie? Neem contact met ons op voor een deskundig advies, een lezing of een publicatie over de BPM.

Auteur: mr. H.A. Elbert
Bron: Brief Staatssecretaris 25 oktober 2013, AFP/2013/707

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *