Uw bijtelling voor de komende jaren
Wij werken in opdracht van zakelijke cliënten maar ook als mediator tussen twee belanghebbenden.
De langverwachte Autobrief II (2.0) is verschenen! Hieronder zet ik de gevolgen voor uw bijtelling kort op een rij.
Allereerst de nieuwe tarieven. De huidige vier tarieven worden zo langzamerhand vervangen door een twee-tarievenstelsel. Hebt u een elektrische auto, dan betaalt u over de eerste € 50.000 van de cataloguswaarde slechts 4% bijtelling. Over het eventuele restant bent u per 2017 22% verschuldigd. Dit 22% tarief geldt ook voor alle andere auto’s van de zaak. De berijders van een plug-in hybride hebben nog even respijt, hun tarief gaat trapsgewijs omhoog om uiteindelijk in 2019 ook op 22% uit te komen.
In een tabel weergegeven komt de bijtelling er – uiteraard mits de plannen goedgekeurd worden – als volgt uit te zien:
Tabel nieuwe bijtelling
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
|
Nulemissie |
4% |
4% |
4% |
4% |
4% |
PHEV (1-50 gram/km) |
15% |
17% |
19% |
22% |
22% |
Zuinig (51-106 gram/km) |
21% |
22% |
22% |
22% |
22% |
Overig (> 106 gram/km) |
25% |
22% |
22% |
22% |
22% |
Wanneer krijgt u met deze nieuwe bijtelling te maken?
Volgens de huidige wettekst geldt uw bijtelling gedurende 60 maanden na de datum van de eerste tenaamstelling van uw auto. Rijdt u in een auto van de zaak met als datum eerste tenaamstelling 3 juli 2016 en is de CO2 uitstoot van uw auto 33 gram? Dan kijkt u in de tabel 2016 en komt u uit op een bijtellingspercentage van 15. Dit percentage blijft gedurende vijf jaar aan uw auto ‘kleven’, waarbij u – mocht u de auto niet op de eerste van de maand op naam hebben staan – de aankoopmaand cadeau krijgt. U kunt voor deze auto dus nog tot 1 september 2021 gebruik maken van de 15% bijtelling. U hebt dus vooralsnog geen last van de verhoging van de bijtelling tot 17, 19 en 22%.
Tip: bent u op zoek naar een nieuwe auto van de zaak? Houd dan de datum van eerste tenaamstelling goed in de gaten. Bij een tenaamstelling op 31 december kunt u mogelijk nog profiteren van een lagere bijtelling.
Meer weten? Neem voor een advies, publicatie of lezing over de auto van de zaak vrijblijvend contact met ons op.
Auteur: mr. H.A. Elbert
Bron: Autobrief II, 19 juni 2015, IZV/2015/504 M