Ondeskundigheid accountant komt belastingplichtige duur te staan

Wij werken in opdracht van zakelijke cliënten maar ook als mediator tussen twee belanghebbenden.

In een opzienbarende uitspraak van de Rechtbank in Breda, komt de ondeskundigheid van een accountant zijn klant duur te staan. De belastingplichtige laat zijn aangifte invullen door een gerenommeerd kantoor. In de aangifte zit een fout die in eerste instantie niet wordt opgemerkt door de inspecteur. De inspecteur had echter beter moeten weten. Normaliter is hiermee de kous af. Wordt er een fout gemaakt en had de inspecteur dit kunnen weten, dan is er geen ‘nieuw feit’. In de praktijk komt dit neer op de aloude kreet ‘Foutje? Bedankt!’. Uitzondering op die regel is wanneer u te kwader trouw bent. In dit geval is de belastingplichtige zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust, maar omdat het accountantskantoor de aangifte laat invullen door een personeelslid dat niet goed op de hoogte is van een specifieke regeling, is de rechter van mening dat er toch sprake is van kwade trouw. Kortom, belastingplichtige moet alsnog de belastingaanslag betalen.

Dit is een opzienbarende uitspraak. Het is ons niet bekend of de belastingplichtige in hoger beroep gaat. De rechter in hoger beroep kan een ander oordeel vellen.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Auteur: mr. H.A. Elbert
Bron: Rechtbank Breda 4 mei 2012 (gepubliceerd 21 juni 2012), nr. 11/889, LJN: BW9013

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *