Ombudsman: Belastingdienst/Toeslagen maakt het veel te bont
Wij werken in opdracht van zakelijke cliënten maar ook als mediator tussen twee belanghebbenden.
In een onlangs verschenen rapport van de Nationale Ombudsman, krijgt de Belastingdienst/Toeslagen er flink van langs. Er blijkt nog steeds veel mis te gaan in de afwikkeling van de Toeslagen en de communicatie richting de burgers. Zo kan het (veel) te lang duren voordat de toeslagen definitief zijn afgewikkeld en rakken sommige stukken eenvoudigweg kwijt. De Ombudsman heeft dan ook een aantal aanbevelingen gedaan aan de Belastingdienst/Toeslagen:
Wat kunt u ondertussen zelf doen op de kans op onaangename verrassingen zo goed mogelijk te voorkomen? Zorg dat u tijdig reageert op vragen van de Belastingdienst/Toeslagen, en bewaar een kopie. Bewaar alle bonnetjes, bankafschriften en dergelijke die met uw toeslag te maken hebben, ook al gaat het om een toeslag van jaren geleden. Houd tot slot goed in de gaten of de beschikkingen die u van de Belastingdienst/Toeslagen ontvangt definitief zijn of niet. Zo lang het woord ‘definitief’ er niet bij staat, kan men namelijk nog terugkomen op het besluit, zelfs na jarenlange stilte. Duurt het u te lang? Neem dan desnoods zelf schriftelijk contact op met de Belastingdienst/Toeslagen en vraag om een definitieve beschikking.
Wilt u meer informatie of – bijvoorbeeld – een cursus over de diverse toeslagen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.