Nieuwe plannen MRB oldtimers bekend gemaakt
Wij werken in opdracht van zakelijke cliënten maar ook als mediator tussen twee belanghebbenden.
De staatssecretaris heeft zijn plannen voor een nieuwe regeling voor de MRB van oldtimers aangekondigd. De vrijstelling voor voertuigen van 25 jaar en ouder is volgens zijn plannen per 1 januari 2014 van de baan. Dit omdat veel oldtimers (en dan met name de dieselauto’s) voor veel vervuiling zorgen. In plaats daarvan profiteert u vanaf 1 januari 2014 pas van de MRB vrijstelling voor oldtimers wanneer deze 40 jaar of ouder zijn. Voor oldtimers van 26 tot 40 jaar die op benzine rijden, betaalt u een aangepast tarief. Voor oldtimers die op diesel of lpg rijden en jonger zijn dan 40 jaar, vervalt de vrijstelling in het geheel.
Hieronder gaan wij kort op de voorgestelde nieuwe regeling in.
Oldtimers ouder dan 40 jaar: altijd vrijstelling
Vanaf 1 januari 2014 geldt een vrijstelling van MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. De vrijstelling geldt voor:
Oldtimers van 26 tot 40 jaar oud met benzinemotor
Voor oldtimers met benzinemotor geldt vanaf 1 januari 2014 een aangepast tarief voor de MRB. Dit geldt dus alleen voor voertuigen die vanaf 1973 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de weg. Het gaat hier om:
Voor deze oldtimers met benzinemotor betaalt u een aangepast tarief, met een maximum van € 120 per jaar of € 30 per kwartaal. Voorwaarde is wel dat u in de maanden december, januari en februari niet met de oldtimer rijdt. Moet de auto in deze maanden een apk-keuring ondergaan, dan kunt u een tijdelijke ontheffing vragen. De regeling eindigt in 2028, als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn.
Oldtimers jonger dan 40 jaar op diesel of lpg
Voor deze auto’s betaalt u vanaf 1 januari 2014 het normale MRB-tarief.
Tip: hebt u een oldtimer op lpg die jonger is dan 40 jaar? Dan kunt u alsnog van de overgangsregeling (het lage MRB tarief) gebruik maken wanneer u de ingebouwde lpg-installatie uit de auto rijdt en vervolgens weer op benzine gaat rijden. De auto valt dan mogelijk onder de overgangsregeling voor motorrijtuigen met benzinemotor. Daarvoor moet de auto natuurlijk wel voldoen aan alle voorwaarden van die overgangsregeling.
N.B. Deze regeling moet nog goedgekeurd worden door de Tweede en Eerste Kamer.
Neem voor meer informatie, advies en/of een lezing over dit onderwerp vrijblijvend contact met ons op.