Nieuwe plannen auto van de zaak bekend!!
Wij werken in opdracht van zakelijke cliënten maar ook als mediator tussen twee belanghebbenden.
We zitten er al bijna een jaar op te wachten, maar gisteravond is dan toch bekend geworden wat de plannen van het kabinet zijn met de auto van de zaak en de autobelastingen.
Bijtelling auto van de zaak
Zoals het er nu uitziet, blijven er met ingang van 2017 nog twee bijtellingspercentages over: 4% en 22%. Alleen auto’s zonder CO2 uitstoot (de elektrische en de waterstofauto) komen in aanmerking voor het 4% tarief. Dat tarief wordt bovendien begrensd tot de eerste € 50.000 van de cataloguswaarde van de auto. Kent uw auto een hogere cataloguswaarde, dan betaalt u over het meerdere dus 22% bijtelling. Ook alle andere auto’s vallen onder het 22% tarief. Of dit ook voor de auto’s van 15 jaar en ouder gaat gelden is niet bekend. De staatssecretaris spreekt over een overgangsregeling. Ik neem daarom aan dat u 60 maanden na de eerste tenaamstelling van uw auto nog van uw originele bijtellingstarief gebruik kunt maken.
Motorrijtuigenbelasting
Per 2017 gaat de motorrijtuigenbelasting voor de meeste automobilisten 2% omlaag. Elektrische auto’s blijven vrijgesteld, maar de houders van zogenoemde plug-in hybrides gaan wel motorrijtuigenbelasting betalen. Ik neem aan dat zij wel de huidige korting van 125 kilo toe mogen passen op het gewicht van hun auto. Een plug-in hybride is namelijk zwaarder dan een normale auto vanwege het gewicht van de – soms nauwelijks gebruikte – accu. In 2019 gaan houders van een dieselauto zonder roetfilter meer motorrijtuigenbelasting betalen, deze verhoging kan oplopen tot een paar honderd euro.
BPM
De aangekondigde gefaseerde afschaffing van de registratiebelasting BPM gaat niet door. Wel gaat de BPM in 2017 12% omlaag en zal de huidige CO2 grondslag wijzigen. Het BPM-voordeel voor milieuvriendelijke auto’s zal dan lager zijn dan nu het geval is.
Tot slot
De wijzigingen die ik hierboven aanstip, zijn gebaseerd op de berichten in de media (De Telegraaf, NOS, RTL). De door de staatssecretaris beloofde Autobrief 2.0 is nog niet verschenen. Daarnaast moeten de plannen natuurlijk nog goedgekeurd worden door de kamer.
Hou deze website in de gaten voor het laatste nieuws op dit gebied.
Wilt u meer informatie over autobelastingen? Een deskundig advies, een publicatie of een lezing/cursus? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.
Auteur: mr. H.A. Elbert