Prinsjesdag en de toekomst van de auto van de zaak
Wij werken in opdracht van zakelijke cliënten maar ook als mediator tussen twee belanghebbenden.
Prinsjesdag, een moment om stil te staan bij de ontwikkelingen op het gebied van de auto van de zaak. Wat staat de zakelijke rijder te wachten? De staatssecretaris heeft een en ander verduidelijkt in zijn Autobrief II en zijn reactie op de maar liefst 72 Kamervragen over dit onderwerp. Ik ga hieronder kort op de ontwikkelingen in.
Leuker kunnen we het niet maken, wel simpeler?
De bijtelling bestaat in de toekomst nog maar uit twee smaken: een hoog tarief (22%) en een laag tarief (4%). Dit lage tarief is dan alleen nog maar beschikbaar voor zogenoemde nulemissie-auto’s, ofwel: de elektrische auto’s. Nieuw is dat volgens deze plannen de lage bijtelling vanaf 2019 alleen gaat gelden voor de eerste € 50.000 van de cataloguswaarde van een elektrische auto. Heeft uw elektrische auto van de zaak een hogere cataloguswaarde dan € 50.000, dan bent u over het meerdere 22% verschuldigd. Desondanks blijft de bijtelling per saldo zeer aantrekkelijk voor deze auto’s. Om elektrische auto’s op waterstof te promoten, geldt de maximering tot € 50.000 echter niet voor deze waterstofauto’s.
De tabel met de bijtellingspercentages voor de komende jaren vindt u elders op deze website.
Waar bent u aan toe?
De staatssecretaris geeft aan dat de huidige overgangsregeling blijft bestaan. Ofwel: de bijtelling die geldt op de zogenoemde datum van eerste tenaamstelling van de auto, mag u 60 maanden gebruiken. Wilt u bijvoorbeeld een plug-in hybride auto leasen, dan kan het zeer aantrekkelijk zijn om voor een auto uit 2015 te kiezen. U kunt dan nog geruime tijd genieten van een bijtelling van 7%. Leaset u dezelfde auto uit 2016, dan krijgt u namelijk te maken met een bijtelling van maar liefst 15%! Houdt dit dus goed in de gaten. Voor de berijders van een minder zuinige auto betekent dit volgens de staatssecretaris ook dat zij 60 maanden aan een hoge bijtelling van 25% vastzitten. De praktijk verwacht echter dat de staatssecretaris met zijn hand over zijn hart zal strijken en u het 22% tarief zal gunnen. Zeker is dit echter niet.
Bent u in het bezit van een oudere auto van de zaak? Dat wil zeggen een auto van 15 jaar of ouder? Dan betaalt u nu nog 35% bijtelling over de waarde in het economische verkeer (de verkoopwaarde) van de auto. Of deze bijtelling gaat wijzigen, is niet bekend.
Volgens de huidige plannen gaat iedereen er qua motorrijtuigenbelasting in de toekomst gemiddeld 2% op vooruit. Rijdt u nu nog rond in een oude dieselauto zonder af-fabriek roetfilter, dan geldt dit niet voor u. Vanaf 2019 krijg u volgens deze plannen namelijk te maken met een dieseltoeslag van 15%. Hierbij wordt een uitzondering gemaakt voor bestelauto’s die nog geen 12 jaar oud zijn.
Aan houders van een elektrische auto gaan deze wijzigingen voorbij. Voor deze auto’s wordt de huidige vrijstelling met een paar jaar verlengd. Een mooie opsteker voor de elektrische auto.
Voor houders van een plug-in hybride staan wel een aantal wijzigingen op stapel. Zo komt per 1 januari 2017 de kilocorrectie van 125 kg te vervallen. U krijgt dus geen korting meer voor het gewicht van de accu. Wel mag u het voordelige 50% tarief blijven gebruiken. Met ingang van 1 januari 2019 gaat u het volle motorrijtuigenbelastingtarief betalen. Ter compensatie krijgt u wel een kilocorrectie van 300 kg. Per saldo komt dit voor de meeste auto’s neer op een korting van 25% op de motorrijtuigenbelasting.
Vandaag is daarnaast bekend gemaakt dat de jaarbetaling voor de motorrijtuigenbelasting komt te vervallen. U kunt dan alleen nog per kwartaal of – onder voorwaarden – per maand uw motorrijtuigenbelasting voldoen.
Woont u in het buitenland en bent u Nederlandse motorrijtuigenbelasting verschuldigd? Dan hebben wij goed nieuws voor u, want in het vervolg gaat u provinciale opcenten betalen naar het tarief van de goedkoopste provincie in plaats van, zoals nu het geval is, naar het tarief van de duurste provincie. Deze wijziging wordt ingevoerd omdat de huidige regeling door de rechter in strijd met de Europese regels wordt geacht.
De BPM wordt in de toekomst helemaal afgebouwd, maar men start met een stapsgewijze afbouw van 12%. De elektrische auto blijft voorlopig vrij van BPM, maar voor de zogenoemde plug-in hybride gaat een ander tarief gelden. Voor deze auto’s wordt zelfs een aparte tabel ingevoerd. De zogenoemde tariefopstap in de BPM wordt verdubbeld naar 350 euro, maar in ruil daarvoor wordt het CO2 afhankelijke deel van de BPM iets verlaagd.
De aangekondigde plannen voor het jaar 2016 komen uit een al aangenomen wetsvoorstel. U mag er daarom vrijwel zeker van uitgaan dat deze doorgaan. De plannen voor 2017 tot en met 2020 komen uit de Autobrief II en worden verwerkt in het Wetsvoorstel Autobrief II. Dit wetsvoorstel is nog niet behandeld door de Kamer. Deze plannen kunnen dus nog wijzigen.
Meer informatie? Een helder advies of een heldere cursus/lezing over dit onderwerp? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Auteur: mr. H.A. Elbert
Minister Schultz van Infrastructuur gaat zeggen dat ze druk is met mobiliteit en de zelfrijdende auto