Motor & Fiscus #1 Wanneer mag een motor op de zaak?

Wij werken in opdracht van zakelijke cliënten maar ook als mediator tussen twee belanghebbenden.


In al de jaren dat ik nu al werkzaam ben als fiscaal-jurist, komt af en toe de vraag voorbij hoe het eigenlijk zit met de motor en de belastingen daaromheen. Net zoals bij elk onderwerp, is het niet zo moeilijk, als je maar weet hoe het zit. Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat
de belastingwetten sneller veranderen dan het weer. Heb je vragen over dit onderwerp? Kom maar op! Ik aanvaard de uitdaging om er zoveel mogelijk te beantwoorden. De eerste heb ik zelf bedacht:

Wanneer mag je een motor eigenlijk ‘op de zaak’ zetten?

Eigenlijk mag je dat helemaal zelf weten, maar let op: er zijn fiscale spelregels. Het hangt er daarbij vanaf of je werkt voor een baas, of je zelfstandig ondernemer/ZZP’er bent of dat je werkt via je eigen BV.

Werken voor een baas

In dat geval bepaalt de baas of je een motor nodig hebt voor je werk. Is dat het geval, dan is het eigenlijk prima. Pas wel even op wanneer je tegelijkertijd een reiskostenvergoeding van de baas krijgt, dat kan problemen opleveren. Rij je met de motor van de zaak, dan heb je op die dagen natuurlijk geen recht op een onbelaste reiskostenvergoeding van de baas. Ben je zelf de baas of familie van de baas? Dan zal de inspecteur extra kritisch bekijken of je die motor wel echt nodig hebt.

Zelfstandig ondernemer/ZZP’er


Ben je inkomstenbelastingondernemer, dan moet je eerst even checken of je de motor wel voldoende voor de zaak gebruikt. Rijd je jaarlijks namelijk minder dan 10% voor de zaak, dan mag de motor niet op de zaak komen te staan. Kun je wel laten zien dat je die 10% zakelijke kilometers haalt, dan mag de motor op de zaak. Alleen in heel extreme gevallen (een heel erg duur exemplaar?) zou de inspecteur kunnen zeggen dat geen andere ondernemer het in zijn hoofd zou halen om zo’n motor op de zaak te zetten. In dat geval loop je het risico dat niet alle motorkosten aftrekbaar zijn.

Werken via je eigen BV

Heb je een BV, dan hoef je geen rekening te houden met die 10% grens die ik in de vorige paragraaf heb genoemd. Ook hier loop je eigenlijk alleen in extreme gevallen het risico dat niet alle kosten aftrekbaar zijn. Kortom, je mag best wel vaak een motor op de zaak zetten. Maar let op: daar moet je dan wel belasting over betalen. Hoe dat precies zit leg ik een andere keer uit.

Auteur: mr. H.A. Elbert

Geschreven voor Nieuwsmotor.nl

2 reacties op “Motor & Fiscus #1 Wanneer mag een motor op de zaak?

  1. menno vd meijde schreef:

    Beste Heleen
    Nu rijst er een andere vraag op bij mijn persoontje
    hoe zit dat dan met leasen van een Motor .. etc .. er worden tegenwoordig overal waar je in de verleiding kan komen ..
    een leaseconstructie bedacht zoals leasen vd zaak etc .. (in mijn voorbeeld een harley dealer)
    gelden hier zelfde regels voor als een lease auto en bijtelling?

  2. Heleen schreef:

    Dag Menno,
    Voor een motor geldt niet de standaardbijtelling, maar je moet dan belasting betalen over het ‘echte’ privégebruik. Dit bereken je door het aantal privékilometers te vermenigvuldigen met de werkelijke kilometerprijs van de motor.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *