Meer weten van Toeslagen? Kom dan naar de RB cursus in Veldhoven of Vianen!

Maakt het toeslagensysteem alle beloftes waar? Is het inderdaad zo simpel of lopen uw klanten door alle haken en ogen toch nog toeslagen mis? Tijdens de cursus krijgt u van Heleen Elbert antwoord op deze vragen.

We besteden aandacht aan de formele kant van toeslagen. Daarnaast komt de weerbarstige praktijk ruimschoots aan de orde. Uiteraard gaan we ook in op de aangekondigde wijzigingen in het toeslagensysteem. Eventuele casusposities kunt u vooraf toezenden aan de docent via pe@rb.nl of rechtstreeks via elbert@elbertfiscaal.nl.

Doelen cursus

  • U bent op de hoogte van de diverse toeslagen en de eventuele valkuilen die daarbij horen.
  • U kunt uw klanten adequaat adviseren en bijstaan op het gebied van de toeslagen.
  • U bent op de hoogte van de meest recente wijzigingen in het toeslagensysteem.
Lees verder

29 November: Congres Nieuwe Wet- en Regelgeving

Op 29 november aanstaande spreekt Heleen Elbert op het NWR Congres in Utrecht over een van haar favoriete onderwerpen: de autobelastingen, tijdens de lezing Vervoer 2016/2017 en verder.

 

Vervoer 2016/2017 en verder!

In Autobrief II schetst het kabinet hoe zij van 2017 tot 2020 de autobelastingen beter wil laten aansluiten bij deze tijd. Maar ook de toekomstige ontwikkelingen op de automarkt. Hierdoor worden de autobelastingen robuuster, eenvoudiger en draag het efficiënter bij aan klimaat en milieu.  Maar hoe? Wat verandert er rondom de fiscale bijtelling voor een auto van de zaak in 2017? Waar moeten we op letten m.b.t. rekening rijden? Wat zijn de voor- en nadelen van private lease? Alle zaken rondom de vervoersperikelen 2016/2017 en verder komen hier aan bod.

 

Kijk achterom, denk vooruit: 2016 en 2017 op een rij
In 2016 stonden grote veranderingen op de agenda zoals de wet DBA en wijzigingen in de pensioenwet- en regelgeving. Gebeurtenissen met grote gevolgen voor jouw werkzaamheden. Ondanks de aankomende verkiezingen wordt er in 2017 vanuit Den Haag weer nieuwe wet- en regelgeving ingevoerd. De meeste plannen zullen in november al bekend zijn. Hierdoor laten wij jou helemaal up-to-date het nieuwe jaar ingaan. Heb jij helder wat er per 1 januari op je afkomt en wat de consequenties zijn? Wat zijn de learnings van 2016 en hoe pas je die in 2017 praktijkgericht toe?

 

Eén compleet overzicht, gepresenteerd door topsprekers
Tijdens het Nieuwe Wet- en regelgeving congres krijg je in één dag het complete overzicht met alle, voor jou relevante, wijzigingen.

Meer informatie:

http://www.penocongressen.nl/nwr

Lees verder

Dit jaar nog snel een auto kopen? Of toch nog even wachten?

De autobelastingen zijn volop in beweging. In de Tax Talks uitzending van 5 september 2016 praten wij met fiscale autospecialist Heleen Elbert over de gevolgen van de Autobrief II en ander autonieuws. Tijdens deze uitzending geeft Elbert ook aan hoe u een bijtelling kunt voorkomen.

Het is inmiddels algemeen bekend dat de zeven bijtellingscategorieën vanaf 2017 worden teruggebracht naar drie categorieën (4%, 22% en 35%). Of men dit jaar snel een auto van de zaak moet aanschaffen, hangt uiteraard af van de feiten en omstandigheden. Het is in ieder geval zinvol als men graag een plug-in hybride wil aanschaffen. In het oorspronkelijk wetsvoorstel was namelijk sprake van een geleidelijk step up, maar die wordt per 2017 in één keer 22%. Wil men een nieuwe milieuonvriendelijke auto? Dan is het verstandig om te wachten tot 2017 zodat men de bijtelling van 22% kan toepassen. Zie:Proefprocedure bijtelling 2017 in voorbereiding. De nul-emissie auto is, gelet op de garantie van 4% bijtelling tot 2020 en de BPM- en MBR-vrijstelling, de beste optie.

 

Wel of geen bijtelling

Belastingadviseurs zullen de komende tijd ongetwijfeld vragen hierover krijgen. Bij discussies over de bijtelling moeten zij zich volgens Heleen Elbert om te beginnen afvragen of de auto überhaupt valt onder de bijtelling. De bijtelling geldt uitsluitend voor personenauto’s en bestelauto’s. Rijdt iemand alleen in een bestelauto en is diegene vrijgezel, dan is het verstandig de bijrijdersstoelen eruit te halen en dicht te lassen. Er is dan geen bijtelling. De volgende vraag is of de auto ter beschikking staat. Elbert wijst er op dat de auto ter beschikking staat zolang de autosleutels in het bezit zijn van de werknemer. Is de werknemer ziek of gaat hij op (zaken)reis? Dan is er geen bijtelling als hij de sleutels inlevert bij zijn werkgever. Dit geldt uiteraard niet voor de dga of de ondernemer. Tot slot benadrukt Elbert dat een sluitende rittenadministratie handig is, maar niet verplicht. Op dit terrein geldt een vrije bewijsleer. Soms worden er zelfs mondelinge verklaringen als bewijs geaccepteerd. Kan de werknemer bewijzen dat de auto zo vies is dat deze niet voor privédoeleinde is te gebruiken, dan hoeft de werkgever geen bijtelling toe te passen.

 

Wet: artikel 13bis 1964 en artikel 3.20 Wet IB 2001

Meer informatie: Tax Talks, 5 september 2016

Lees verder