Denk na over de fiscale bijtellingstoekomst van de elektrische auto.

Wil je klant een ander auto kopen? Beoordeel dan eerst wat de belastinggevolgen de komende jaren zijn. Zo is de elektrische auto jarenlang fiscaalvriendelijk behandeld, maar is er geen zekerheid dat deze auto in de toekomst dezelfde fiscaalvriendelijke behandeling houdt. Bovendien verschilt de fiscale behandeling op dit moment al, afhankelijk van de ouderdom van de elektrische auto.

Heeft je klant  al een elektrische auto uit de jaren tot en met 2016? Houd er dan rekening mee dat voor deze auto uiteindelijk een bijtelling van 25% gaat gelden. Voor auto’s uit 2017 of later geldt, na de gunstige eerste bijtellingsperiode, uiteindelijk een bijtelling van 22%. Het huidige kortingstarief van 18% geldt dus niet onbeperkt. Sterker nog, volgens de huidige wetgeving vervalt in 2021 elke korting op de bijtelling, voor zowel auto’s met een datum eerste toelating in 2021 als voor auto’s met een eerdere toelating. Dit betekent dat al in 2021 bepaalde elektrische auto’s een bijtelling van 25% of 22% krijgen. Dit is alleen anders als op dat moment de eerste bijtellingsperiode nog loopt. Houd hiermee ook rekening als je klant overweegt om een nieuwe of gebruikte elektrische auto te kopen. Voor nieuwe auto’s maakt het daarbij ook nog uit of deze uit 2018 of 2019 komt. Vanwege eventuele wachtlijsten voor elektrische auto’s is het verstandig om hier op korte termijn over na te denken.

De bijtellingsregels staan in principe vast tot en met 2020. Houd er echter rekening mee dat er mogelijk nog tussentijdse aanpassingen plaatsvinden. Meer duidelijkheid hierover wordt voor de zomer verwacht als de uitkomsten van de tussentijdse evaluatie van de autoregelingen bekend worden. Een langetermijnvisie op het stelsel van autobelastingen start ten slotte eind 2018.

Auteur: mr. H.A. Elbert
Geschreven voor Kluwer Avanzer Advies

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *