Markthandel Nederland op de schop?

Wij werken in opdracht van zakelijke cliënten maar ook als mediator tussen twee belanghebbenden.

ELBERT Fiscaal heeft in samenwerking met een aantal marktdeskundigen een nieuw concept opgezet voor de Nederlandse markten. Wij hebben hiervoor de Stichting Marktkennisburo Nederland opgericht.
Ons persbericht luidt als volgt:

Het lekkere gebakken visje op de markt, elke week een bos verse bloemen, een zak met vers fruit, net even dat andere assortiment knoopjes en garen, dat vinden we allemaal op de markt. En dat vinden we allemaal ook heel gewoon, even naar de markt.

Maar hoe lang kan dat nog? Wat is de toekomst voor de markt en haar marktondernemers. Net zoals de andere sectoren in de detailhandel staan de warenmarkten onder druk. Bovendien valt de feitelijke bedrijfsvoering op de markten onder het bestuurrecht. Voeg daar nog eens de afhankelijk van het weer aan toe en iedereen zal beamen dat de marktondernemers een zeer kwetsbare beroepsgroep zijn.

Maar wat kunnen we daar aan doen? De marktondernemer zal zelf initiatieven moeten nemen om de bezoekers te blijven prikkelen. Voorbeelden hiervan zijn er gelukkig volop. En aan het weer kan niemand iets veranderen, dat is onlosmakelijk verbonden met de warenmarkten.

Maar aan de organisatie kunnen we wel wat doen!

Moeten we niet willen dat de warenmarkten worden geleid op een manier die voor de consument het prettigst is? Moeten de warenmarkten geen voorbeeld nemen aan de supermarkten? Maar is het ook niet van groot belang dat we de marktondernemers ondersteunen en adviseren? Een goede markt wordt “gemaakt” door goede marktondernemers en door een gedegen en capabele leiding.

Allemaal vragen die de laatste tijd volop in de belangstelling staan.

Het Marktkennisburo is opgericht om mee te helpen antwoorden te vinden op allerlei vragen maar ook om daadwerkelijk invulling te geven aan de levensvatbaarheid van de warenmarkten.

In de stichting Marktkennisburo zijn een aantal disciplines samengevoegd die op een breed gebied samenwerken. Vanuit een bestuursrechterlijke, een fiscale, een administratieve, een marketingtechnische en een markttechnische achtergrond heeft het Marktkennisburo een blauwdruk samengesteld waarin de toekomst van de warenmarkten kan worden veiliggesteld. Een blauwdruk gericht op het zakelijke belang van de ondernemer maar zonder de rol van de gemeente te veronachtzamen. Immers, de gemeente blijft verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Ook zal ze altijd, in bijzondere gevallen, willen kunnen beschikken over haar openbare ruimte.

Maar dat alles hoeft een commercieel aangestuurde markt niet in de weg te staan! En het Marktkennisburo begeleidt dat proces.

Voor nadere informatie kunt u contact met ons opnemen via markt@elbertfiscaal.nl. Natuurlijk kunt u ook rechtstreeks contact opnemen met het Marktkennisburo via:

Stichting Marktkennisburo Nederland
t.a.v. Clemens Klappe
Lasonderstraat 20
7514 CJ  Enschede
Tel.: 053-4349366

Een reactie op “Markthandel Nederland op de schop?

  1. Marcel Abels schreef:

    Prettig om te ervaren dat er vanuit meerdere inzichten wordt gekeken naar de toekomst van de warenmarkten. Er zal goed moeten worden nagedacht over de mogelijkheden en de belangen van alle partijen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *