Inkoopfactuur en betalingsbewijs verplicht bij aangifte BPM met taxatierapport

Wij werken in opdracht van zakelijke cliënten maar ook als mediator tussen twee belanghebbenden.

Wilt u voor uw aangifte BPM de werkelijke waarde van uw tweedehands auto of motor aangeven op basis van een taxatierapport in plaats van de standaardtabel? Dan moet u sinds 12 augustus jl. de inkoopfactuur en het betalingsbewijs van het motorrijtuig meezenden bij uw aangifte BPM. De Belastingdienst zegt met deze gegevens uw aangifte sneller te kunnen afhandelen. Hebt u geen inkoopfactuur en/of betalingsbewijs, dan bent u dus veel langer bezig. Wij zijn benieuwd hoe de Belastingdienst reageert op het – waarschijnlijke – verschil tussen de waarde op de factuur en de getaxeerde waarde. Bij de getaxeerde waarde mag u namelijk uitgaan van de Nederlandse inkoopwaarde. Wij kunnen ons niet zo goed voorstellen dat de Nederlandse inkoopwaarde gelijk is aan de waarde waarvoor u de tweedehands auto in het buitenland hebt gekocht. Wij zijn benieuwd naar uw ervaringen.

Auteur: mr. H.A. Elbert
Copyright: ELBERTfiscaal
Overname is toegestaan onder bronvermelding.

12 reacties op “Inkoopfactuur en betalingsbewijs verplicht bij aangifte BPM met taxatierapport

  1. bram van der welk schreef:

    hallo, wij kopen ca. 100 auto,s per jaar in duitsland, en doen altijd aangifte bpm met taxatierapport. dit werkt perfect.altijd binnen 24 uur accoord.
    nu kom ik ca. 15 aug. bij de douane, en word mijn bpm aangifte niet in behandeling genomen!!!, omdat ik geen betaalbewijs heb. wel de originele factuur.
    ik heb altijd de originele factuur bij elke auto, waarop omschrijving voertuig staat, het aankoopbedrag in cijfers en letters, btw nummer, banknummer, kvk nummer,briefhoofd,
    zowel van koper(ik) en verkoper. dit lijkt me voldoende, sterker nog, meer bewijs is er niet.
    volgens de douanier zou ik deze factuur ook zelf gemaakt kunnen hebben, en heeft dit geen waarde, er moest echt een betalingsbewijs zijn, in de vorm van een pinbon, of een bankoverschrijving.na uitleg van mij, dat dit soort “handel” altijd contant gaat, wilde hij dan een kassabon, zoals je b.v.bij de hema ,of blokker krijgt.
    nou is het geval, dat geen enkele autohandelaar ter wereld een electronische kassa heeft
    waar je na betaling een kassabonnetje krijg van b.v 15000 euro, en dan de auto meeneemt!!
    na hem dit uitgelegd te hebben, gaf hij me als antwoord dat ik maar een klacht moest indienen,en hij de aangifte niet in behandeling kon nemen.
    ik heb hierna bpm backoffice doetinchem al 4 keer gebeld (paar uur werk) en diverse (8)
    medewerkers gesproken, zelfs een die beloofde om de volgende dag terug zou bellen!!!
    wat uiteraard niet gebeurd, om er achter te komen hoe dit betaalbewijs eruit moet zien.
    ondertussen heb ik de complete bpm aangifte retour gekregen, van de firma douane, met de mededeling, dat de waarde op factuur verschilt, met de getaxeerde waarde.
    ik heb van ellende een nieuw taxatierapport laten maken,wat me 350 euro kost, en ca.800
    euro meer bpm,en direct doorgestuurd naar de douane,dit was 4 dagen na de aangifte,
    ik wacht dus al meer dan 20 dagen op een bpm betaalbericht van de douane,
    wat normaal binnen 24 uur geregeld is,

    op advies van de douane, om geen auto,s zonder betaalbewijs te kopen, (wat niet bestaat)
    heb ik al ca. 20 dagen geen auto,s kunnen kopen, en heb ik auto, hierboven beschreven
    niet kunnen verkopen, omdat de douane geen accoord afgeeft. dus ik niet kan leveren.

    kortom: de douane is een proffesional in het belemmeren van handelsverkeer tussen binnen en buitenland, en gespecialiseerd het bedenken van onmogelijke eisen, en domme antwoorden!!

    u was benieuwd naar ervaringen? hier heb ik er een.!!

    gr.
    bram van der welk
    doornenburg.

  2. Heleen Elbert schreef:

    Geachte heer Van der Welk,
    Hartelijk dank voor uw reactie! Helaas is uw situatie geen uitzondering.
    De ambtenaar is verplicht om het zo uit te voeren, maar daar schiet u niets mee op.
    Ik adviseer u een bezwaarschrift in te dienen. De kans is groot dat u uw gelijk moet halen bij de rechter.
    Ondertussen zit u met een praktisch en financieel probleem.
    Als u wilt, kunt u mij vrijblijvend bellen om te kijken of ik u een praktische oplossing kan bieden.

  3. G.Borst schreef:

    Ten eerst Douane is het niet meer ,het is tegenwoordig belasting.Alleen de belasting gaat aan het feit voorbij dat de handelswaarde cq inkoopwaarde bepalend is voor de aangifte BPM.Hier is in een uitspraak geweest van de Hoge raad.Alleen de belastingdienst hanteerd een eigen bereken module de inkoop mag niet teveel afwijken van de handelswaard.En dit is niet toegestaan ,maar doen bij alle aangiftes met taxatierapport een naheffing.Het einige wat je kan doen is bezwaar indienen en de gang naar de rechtbank.Advies als je een zaak aanhanig maakt,dit op de persoon bij de belastingdienst die de zaak behandelt en een claim neerleggen van de vertraging in de verkoop van je auto.

  4. G.Borst schreef:

    Ten eerst Douane is het niet meer ,het is tegenwoordig belasting.Alleen de belasting gaat aan het feit voorbij dat de handelswaarde cq inkoopwaarde bepalend is voor de aangifte BPM.Hier in is een uitspraak geweest van de Hoge raad.Alleen de belastingdienst hanteert men een eigen bereken module de inkoop mag niet teveel afwijken van de handelswaarde.En dit is niet toegestaan ,maar ze doen het bij alle aangiftes met taxatierapport .Het einige wat je kan doen is bezwaar indienen en de gang naar de rechtbank. Advies als je een zaak begint ,doe dit op de persoon bij de belastingdienst die de zaak behandelt en een claim neerleggen van de vertraging in de verkoop van je auto.Dan zullen ze hopelijk weer de richtlijnen gaan volgen.

  5. Heleen schreef:

    Hartelijk dank voor uw reactie!

    Met vriendelijke groet,
    Heleen Elbert

  6. autobedrijf Rob Poot schreef:

    Ook wij hebben zeer veel gezeur met de aangiften bpm van twee auto’s.
    De ene auto blijkt al eens in Nederland een kenteken gehad te hebben, wij kochten hem begin 2010 met een compleet duits kenteken. De uitgerekende bpm door twee taxateurs bleken ongeveer 5000, euro lager te zijn dan de aangiften van de belasting dienst.
    En bij de andere auto is er een verschil in de inkoopnota en de door hun ingestelde inkoopwaarde ,het verschil in bpm is bij deze auto ongeveer 2200, euro. En als we de kosten van de taxatie’s erbij doen en de onkosten van het reizen dan hebben we weer een aardige onkosten post, die in deze tijd moeilijk is op te vangen.
    Voor kleine bedrijven is de gang naar een rechter niet te doen want ook dit brengt weer kosten met zich mee.
    Het zou het mooiste zijn om met z’n alle de handen in elkaar te slaan en de boel bij de belastingdienst eens vast te zetten. Wij zelf gaan er persoonlijk naar toe.
    Ik wil van hun horen of het normaal is dat de staat nu uit gaat maken waar wij een auto voor inkopen. Als dit zo doorgaat mogen we straks ook niet meer zelf bepalen waar we onze boodschappen doen. Bij de AH is het te duur dus dan krijg je een boete, bij de bas is het te goedkoop dus ook een boete. Baal van dit klote land met z’n constante veranderende regeltjes waarvan je niet op de hoogte wordt gebracht.
    Diana Poot

  7. Heleen schreef:

    Geachte mevrouw Poot,

    Hartelijk dank voor uw reactie op mijn website https://www.elbertfiscaal.nl.
    Ik herken de door u genoemde problemen. Het is heel vervelend dat de Belastingdienst moeilijk doet over iets dat door de rechter is toegestaan.
    Tip: wijs de Belastingdienst er op dat de Staatssecretaris officieel akkoord is gegaan met de inkoopwaarde volgens de XRAY-inruilwaardemethode.
    De rechter is in enkele gevallen ook akkoord gegaan met de inruilwaarde volgens de Autotelex.
    Ik weet natuurlijk niet of uw inkoopwaarde gelijk is aan de inkoopwaarde volgens die systemen, maar u kunt wellicht in een van deze systemen terecht om te kijken of dit inderdaad het geval is.

    In ieder geval wens ik u veel succes! Mocht u mijn hulp nodig hebben, dan kunt u mij rechtstreeks bereiken via 06 – 54 35 84 84.

    Met vriendelijke groet,
    Heleen Elbert

  8. d verus schreef:

    hoe zit het dan met een trike als die in wilt voeren wat betaal daar dan wel niet voor als ik vraaggen mag want je weet niet waar je aan toe bent hier in het land of niet ik hoor het wel groetjes dirk

  9. Heleen schreef:

    Beste Dirk,

    De trike wordt voor de bpm beschouwd als motor. Je kunt dus de bpm-berekening voor motoren op de trike loslaten.
    Hierbij een link met nadere informatie:

    De verwarring ontstaat waarschijnlijk omdat een trike voor de mrb soms als motor en soms als auto wordt beschouwd.

    Met vriendelijke groet,

    Heleen Elbert

  10. Frans van Zandvoort schreef:

    in reactie op het probleem met het betalingsbewijs. Dit voorkom je zo: je gaat met de verkoper naar een bank, waar een geldteller aanwezig is. Daar handel je de transactie, de verkoper stort meteen het geld, ziet hierdoor dat het geld echt geld betreft, en aan het einde van de transactie geeft de automaat je een afschrift. Dit niet je aan het koopcontract en hiermee kun je de douane voorzien voor de juiste papieren.

  11. Peter Dijkstra schreef:

    Ik heb eerder een gratis berekening laten uitvoeren waarop ik voor een 13 jaar oude ex kmar motor ongeveer 93 euro zou moeten betalen. Enige tijd daarna via BPM24.nl (zou de voordeligste uitkomst hebben) de boel laten regelen. Ik mocht 293,- euro naar de staat overmaken. Bedrijf is niet bereikbaar. Nu probeer ik een backofficenummer te vinden. Het mij bekende nummer is niet meer in gebruik.

  12. Heleen schreef:

    Wat vervelend voor u! Mogelijk kunt u het telefoonnummer achterhalen via de Kamer van Koophandel?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *