Belastingvoordeel zuinige auto blijft!

Wij werken in opdracht van zakelijke cliënten maar ook als mediator tussen twee belanghebbenden.

Het feit dat het succes van alle belastingvoordelen voor zuinige auto’s de overheid veel meer geld kost dan begroot, is voor Minister van Financiën De Jager geen reden snel een eind te maken aan de bestaande regels. Ook gaat hij de misgelopen belastingen niet compenseren door de BPM of MRB te verhogen. Die toezeggingen doet hij aan AutoWeek.
Sinds het begin van de vele steunmaatregelen voor zuinige auto’s (MRB- en BPM-vrijstelling, lagere bijtelling) is het effect vele malen groter dan verwacht. Zo zijn belastingvrije dieselauto’s niet aan te slepen en het effect van de lagere bijtelling voor zuinige auto’s is op de weg duidelijk merkbaar. De laatste maanden werden echter de geluiden in sommige media steeds luider dat het succes van de maatregel deze onhoudbaar zou maken. Het zou de overheid zo veel geld kosten dat het een kwestie van tijd was voordat de voordelen zouden worden afgeschaft. En zo niet, dan kon je er op rekenen dat de BPM op andere auto’s verhoogd zou worden om het succes te compenseren.

 
Minister van Financiën Jan Kees de Jager maakte tijdens een gesprek mat AutoWeek aan die geruchten een einde. “Als je puur naar de autobelastingen kijkt is er sprake van een daling, als je naar het volledige plaatje kijkt is het te overzien”, legt hij uit. “Het is een verschuiving binnen de totale belastingopbrengst. Het feit dat mensen ook veel voor zuinige auto’s kiezen dan voorheen en daardoor minder BPM en MRB betalen, wordt niet gecompenseerd met verhoging van die belastingen. Goed gedrag mag best worden beloond. Bovendien heeft dit effect ook elders voordelen. Zo stoot het Nederlandse wagenpark veel minder CO2 uit door deze maatregelen en dat is ook geld waard.”
 
Wel gaat het kabinet na verloop van tijd de CO2-grenzen aanpassen, maar dat is omdat de technische ontwikkeling van de auto’s niet stilstaat. “Anders valt op een gegeven moment het hele wagenpark binnen de voordeelregelingen en dat is natuurlijk niet de bedoeling”, zegt De Jager. “De vrijstelling voor de MRB en BPM wordt aangescherpt om mensen te blijven prikkelen om zuinige auto’s te rijden. En zelfs dan zal het kabinet naar een goede overgangsregeling kijken voor de MRB, zodat bezitters niet hard worden getroffen. Er zou bijvoorbeeld voor bestaande kentekens voor een beperkte periode 50 procent van het normale tarief kunnen worden gerekend. Voor de lagere bijtelling is al geregeld dat het moment van kentekening relevant wordt. Overigens, wie nu een zeer zuinige auto rijdt, profiteert in ieder geval tot 2013 van het nul-tarief in de MRB”, bezweert de minister. Hij borduurt hiermee voort op het belastingplan 2011, waarin al te lezen stond dat “de uitstootgrenzen in de MRB en daaraan gekoppeld het vervallen van de vrijstelling voor thans zeer zuinige auto’s niet vóór 2013 is te verwachten.”
 
Reacties
Fiat Group Automobiles Netherlands heeft door de vele zuinige Fiats baat bij de maatregelen en is uiteraard blij verrast door de toezeggingen. “Deze beslissing is te prijzen”, aldus woordvoerder Hans Vervoorn. “Mensen willen zekerheid omdat ze nu eenmaal voor langer tijd een auto uitzoeken. Deze toezegging helpt als de overheid betrouwbaarheid wil uitstralen. Belofte maakt schuld en het siert de minister dat hij vasthoudt aan zijn beleid.”
Pons Automobielhandel heeft eveneens veel belastingvrije auto’s in zijn showroom staan. “Het feit dat de consumenten nu meer zekerheid krijgen is voor iedereen alleen maar positief”, aldus woordvoerder Jacques Geijsen in een reactie. Bovag-directeur Koos Burgman plaats een kantekening. “Te grote kortingen en premies werken concurrentieverstorend”, vindt hij. Een paar grammen CO2 meer kan duizenden euro’s schelen. Terwijl ook de auto’s met iets meer grammen CO2 ruimschoots voldoen aan de Europese normen.”
 
Lees het volledige interview in AutoWeek 49, die woensdag 8 december verschijnt. Hierin spreekt de minister onder meer over de lobby-acties van afgelopen zomer, de eerlijkheid van de regelingen gezien het verschil tussen theoretisch verbruik en praktijkverbruik en de grote gevolgen van de fiscale maatregelen voor de Nederlandse autobranche.
 
7 december 2010  |  Tekst: Roy Kleijwegt    

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *